Vier redenen waarom LPG beter is dan Diesel

Bij het kopen van een nieuwe auto sta je voor de keuze: LPG, Diesel of benzine. Wanneer je goedkoop wilt rijden kom je al snel tot de conclusie dat benzine in vergelijking erg duur is. Maar wat is dan beter, LPG of diesel? Wij zijn ervan overtuigd dat Dieselmotoren tegenwoordig niet (meer) tegen benzinemotoren met een LPG-systeem op kunnen. Waarom vinden wij LPG beter dan diesel? Dat lees je in dit artikel!

 

LPG is milieuvriendelijker dan Diesel

Het milieu wordt voor steeds meer mensen een belangrijk aspect bij de aanschaf van een auto. Niemand wil graag stinkende uitlaatgassen uitstoten, en niemand vind het fijn om een auto te rijden die veel vervuilender is dan de fabrikant in eerste instantie aangaf. Bij een stoplicht of in de file worden dieselrijders vaak bijna verstikt door hun eigen uitlaatgassen of de uitlaatgassen van een dieselauto die voor hen staat, zeker bij oudere auto’s met een minder geavanceerd uitlaatsysteem.

Het inademen van fijnstof brengt allerlei gevaren voor de gezondheid met zich mee, waaronder ernstige longproblemen.

Naast het feit dat verbranding van LPG minder fijnstof uitstoot dan diesel, is LPG ook wat betreft co2 een schonere brandstof dan diesel. Bij verbranding van 1 liter LPG komt 1,51kg co2 vrij, waar bij verbranding van 1 liter diesel 2,6kg co2 vrijkomt!

Een nieuwe trend is de opkomst van bio-LPG. Bio-LPG is een schone brandstof die volgens Primagaz een co2-uitstootvermindering van tot wel 80% met zich mee brengt! Daarbij is het een hernieuwbare energiebron die wordt geproduceerd uit duurzame grondstoffen, en omdat de chemische samenstelling niet verschilt van conventionele LPG is er geen aanpassing van het autogassysteem nodig! Je kunt dus gewoon bio-LPG tanken met iedere auto die op LPG rijdt!

 

LPG is goedkoper dan diesel

In Nederland is LPG goedkoper dan diesel. Goedkoper per liter, goedkoper in wegenbelasting, goedkoper om LPG in te bouwen dan het verschil in aanschafprijs benzine/diesel

Hoewel het verbruik van LPG t.o.v. diesel hoger is, staat dit niet in verhouding tot de hogere brandstofkosten en hogere wegenbelasting van dieselauto’s. (verwijzen naar bespaarcalculator)

Je hoeft tegenwoordig geen LPG systeem meer te laten inbouwen in een nieuwe auto, want veel fabrikanten leveren auto’s met een af-fabriek (Vialle) Autogas installatie! Dat betekent dat je geen problemen krijgt met fabrieksgarantie door op LPG te rijden. Daarbij is een Vialle LPG-systeem geheel onderhoudsvrij!

 

Dieselauto’s worden geweerd uit milieuzones

In steeds meer steden of stadcentra in Europa mogen geen dieselauto’s meer rijden. In Nederland en België is dit nog maar weinig het geval. In onder andere Frankrijk en Duitsland worden dieselauto’s al effectief geweerd uit veel milieuzones. Dat betekent dus dat je niet meer overal heen kunt rijden met een dieselauto! Lpg daarentegen wordt in de meeste landen geclassificeerd als een schone (alternatieve) brandstof, met als resultaat dat je met een auto op lpg nog gewoon overal kunt (mag) komen!

 

De vraag naar dieselauto’s is gekelderd

Dieselauto’s zijn niet meer gewild. Als gevolg van de zogenaamde “Dieselschandalen” (Dieselgate) zijn veel mensen zich gaan realiseren dat diesel helemaal niet zo schoon is als autofabrikanten ons doen geloven. Veel mensen die een dieselauto hebben gekocht met het milieu in hun achterhoofd voelen zich bedrogen door de autofabrikanten, en een deel hiervan geeft aan zich te “schamen” om in een vervuilende auto te rijden. Hierdoor willen veel minder mensen een dieselauto rijden dan enkele jaren geleden.

Het gevolg daarvan is dat mensen die hun dieselauto willen verkopen hun auto bijna niet meer kwijt raken. Dieselauto’s blijven langer staan en de prijzen zijn flink gedaald. Door de angst om een dieselauto niet meer te kunnen verkopen is de vraag naar auto’s met dieselmotoren momenteel nóg lager; mensen durven ze niet meer te kopen.

Daar staat tegenover dat auto’s waar al een LPG-installatie in is ingebouwd juist wél heel gemakkelijk verkopen. Er zijn veel mensen die wel graag op LPG willen rijden, maar niet de investering willen doen om een LPG-systeem in hun auto te laten inbouwen. Vandaar dat de vraag naar auto’s voorzien van LPG erg groot is en de omloopsnelheid ervan hoog; een auto met een LPG-installatie is vaak binnen no-time verkocht.

Diesel ombouwen naar LPG

Hoewel diesel naar lpg ombouw mogelijk is, is dit economisch gezien (voor particulieren) niet erg interessant. In de transportsector zijn er wel veel dieselauto’s (vrachtwagens) die rondrijden met (deels) lpg of aardgas injectie (LNG en CNG).

 

De voordelen van LPG t.o.v. diesel op een rijtje

  • LPG is goedkoper dan diesel per liter
  • LPG is goedkoper in wegenbelasting dan diesel
  • Fijnstof reductie van ongeveer 90%
  • Reductie van NOx en Hydrocarbons (koolwaterstoffen)
  • LPG ombouw is goedkoper dan meerprijs dieselauto t.o.v. benzineauto

 

Waarom zijn Vialle LPG systemen beter dan andere LPG systemen?

Vialle is momenteel in de laatste fase van de ontwikkeling en certificering van het ultieme LPG-systeem DirectBlue, bedoeld voor motoren met directe injectie. Daarmee zal Vialle zijn reputatie als technologisch de beste marktleider in de toekomst voortzetten.

Vialle is dus de enige met een “goed” systeem voor directe injectie motoren. Dat wil zeggen: er zijn meerdere producenten van systemen die werken op DI (Directe Injectie)-motoren, maar de meeste maken gebruik van indirecte injectie van de LPG en dus niet van de originele benzine-injector. Bij Vialle DirectBlue wordt LPG direct ingespoten via de originele benzineinjectoren. Een belangrijk voordeel hiervan is dat de originele injectoren constant worden “gekoeld en gespoeld”, waardoor schade aan de injector wordt voorkomen en er géén benzine hoeft te worden geïnjecteerd, zoals dat bij systemen van concurrenten wel een vereiste is. De motor loopt dus ook écht op LPG en niet nog “half” op benzine.

Daarbij is Vialle de enige die LPG vloeibaar in de cilinder injecteert bij zowel Multipoint Injectie als bij de Direct Injectie motoren. Ook dit heeft enkele grote voordelen: geen vermogensverlies (vaak zelfs vermogenswinst), geen last van klimaatinvloeden zoals verschillen in hoogte en de buitentemperatuur, en er wordt gebruik gemaakt van de originele hogedrukpomp van de auto zónder dat er aanpassingen aan de originele pomp zijn vereist. Zo worden problemen met de originele hogedrukpomp voorkomen. Lees hier meer over DirectBlue.