Terug

Volkswagen Polo 1.2 TSI

Welk merk en type auto rijdt u en welk Vialle systeem is er ingebouwd?
Sinds eind 2019 rijd ik een Volkswagen Polo 1.2 TSI uit 2010 met het Vialle LPdi systeem.

Vanaf wanneer is er in uw huidige auto een Vialle systeem ingebouwd?
Ik schat dat dat in 2010 geweest is, vanaf dat hij zo ongeveer de fabriek uitgerold is, maar ook dat zullen jullie beter weten dan ik, gezien het ooit de Vialle testauto is geweest.

Heeft u in het verleden ook andere auto’s met een Vialle systeem gereden?
Een kameraad van mij had een Volvo S60 met Vialle LPi (met het blauwe knopje) en was hier zeer tevreden over.

Hoe is uw ervaring en mening in het algemeen over het rijden op LPG?
Ik ben erg blij met mijn Polo, het LPdi systeem zorgt voor aantrekkelijk rijden aan de pomp (voor 20 euro kom je zo’n 450km ver). De uitlaat blijft schoon (dat is bij TSI/GDI motoren over het algemeen heel anders, als deze op benzine rijden!) en dat komt weer de motorslijtage (of beperking daaraan) ten goede! Tevens is het fantastisch dat het systeem op LPG start (koud) waardoor je eigenlijk nooit te dure benzine hoeft te tanken!

Ik rijd wel eens per ca. 1000-2000km ca. 10-15km op benzine (130kmh) zodat de auto te allen tijde goed start op LPG. Dit voorkomt voor mij alle problemen! Dus heerlijk rijden!

Wat zijn volgens u de voor- en nadelen van het rijden op LPG?
Voordelen: je tankt voor veel minder geld, je motor blijft schoon (96% minder deeltjesuitstoot met een TSI motor), je stoot 10-15% minder CO2 uit t.o.v. benzine, nooit wachten aan de pomp omdat maar weinig mensen voordelig op LPG rijden.

Nadelen? Ik kan ze niet echt opnoemen, maar als er eentje is, dan is het dat je niet LPG kan tanken bij onbemande stations, je kan dus niet overal om 2-3 uur in de nacht tanken. Maar goed, dat is geen probleem, want zelfs bij snelweg stations is LPG vaak nog heel goed te betalen!

Zou u het op autogas rijden met een Vialle systeem anderen mensen aanbevelen en waarom?
Zeer zeker! Ik heb in ongeveer 2 jaar al bijna 3000 euro bespaard. Als ik deze auto niet tegengekomen had, had ik een vergelijkbaar exemplaar gekocht en Vialle LPdi in laten bouwen! Het is altijd lachen-gieren-brullen aan de pomp!

Verder heb ik veel gehoord van TSI (en andere GDI) motoren die olie verbruiken, oprekkende kettingen etc. Maar het voordeel van LPdi, is dat het systeem de motor dusdanig vrijhoudt van roet, olieverdunning etc, dat dit op de lange termijn voor mijn gevoel enorm scheelt in motorslijtage. Bij deze Polo zit de ketting er bijvoorbeeld al ca. 250.000km in en heb ik (afkloppen) nog nooit olie bij hoeven vullen!

Verklaring? LPG verdampt instantaan, bij elke temperatuur. In de cilinder heeft benzine de neiging om druppels te vormen, druppels ontbranden niet dus dat produceert roet. Roet vervuilt de olieschraapveren met op lange termijn olieverbruik tot gevolg. Verder kan de benzinenevel vroegtijdig de cilinderwand raken, wat de oliefilm wegspoelt, met eveneens extra slijtage tot gevolg! LPG uit de LPdi aderen? Dat verdampt meteen en brandt lekker weg. Heerlijk!